山梨医科大学紀要 第15巻,042-046(1998)
臨床実習体験による看護学生の Moral Sensitivity の変化
石川 操,中村美知子,福澤 等,窪田真理,伊達久美子,伊勢崎美和
本研究の目的は成人看護学実習が学生の倫理観に及ぼす影響を探るために,2回の実習体験を通してmoral Sennsitivity の変化を比較した。方法は,第1回調査は3年次の成人看護学実習終了後で,対象は54名,第2回調査は同一学生の4年次生で,1回目調査に回答した53名とし,調査用紙はMST(Moral Sensitivity Test, Lutzen, 1994) を用いた。統計処理は2回の差をMann ‐Whitney 検定で,カテゴリー間はSpearman 相関係数を用いて分析した。SPSS を用いた。MST の検定上の差では,4項目のみ有意な変化があった。6つのカテゴリー間のうち,1回目と比較し2回目に相関係数の変化が有意な正相関を示した主なものは6項目,相関がなくなったものは3項目であった。実習体験によるMoral Sensitivity の変化は対人関係における内省的態度,情を示す,医師の判断への信頼など,実習体験による成長が考えられる。
キーワード:MS (moral sensitivity),看護学生,臨床実習,看護倫理
Changes in Nursing Students' Moral Sensitivity after Their Second Clinical Nursing Practice
Misao ISHIKAWA, Michiko NAKAMURA, Hitoshi FUKUZAWA, Mari KUBOTA, Kumiko DATE and Miwa ISEZAKI
The purpose of the present study was to examine the changes in some interpersonal aspects of moral sensitivity after having clinical nursing practice twice. In the first phase, a total of 54 junior nursing students (in the third year) were examined after the nursing practice. In the second phase, a total of 53 senior students (in the fourth year ) who had been examined previously were respondents. The moral sensitivity test (MST, Lutzen, 1994), a 6-step Likert scale, was used. MST was derived from 35 items and from the following conceptual categories ;interpersonal orientation, structuring moral meaning, expressing benevolence, modifying autonomy, experiencing conflict and reliance on physicians' knowledge. The 35 items were replaced by the individual's median, mean and standard deviation of the total scores, and the significant differences were observed on4items. In each catergory, the correlations (Spearman' sproduct correlation coefficient) were identified to be significant on, at least, 6 items.
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