山梨医科大学紀要 第3巻,040-049(1986)

教室のプロクセミックス
―座席位置の分析 ―

渋谷昌三

 教室の座席の位置は個々の学生についてさまざまな情報を提供してくれる。そこで本論文では、personal space となわばり(territory)の観点から、座席の位置と学業成績および性格との関係を分析した。この分析のために、座席調査を計8回、連続して行なった。学業成績は調査を実施した授業の試験結果であった。性格はMASとYーG性格検査によって調べられた。
 分析の結果は次の通りであった。(1)教室の後方の席と出入口に近い領域の席の利用頻度がとくに高かった。(2)教室の中央部分の後方に座る学生の成績が最も悪かった。(3)教室の出入口に近い領域に座っていた学生は、他の領域に座っている学生に比べて、不安傾向が高かった。
 また事例研究から、座席の移動軌跡とYーG性格検査の結果との間には密接な関係のあることが見いだされた。




Proxemics of college classroom : Analysis of seating position

Shozo SHIBUYA

A seating position in a college classroom provides a variety of information on individual students. In this paper, the relationship between seation, school performance and personality was analyzed from the aspect of personal space and territory. Seating positions were surveyed continuously for eight times. The school performances were based on the results of examination carried out during the survey. The personality were examined by MAS and Y-G tests.
Analysis revealed the following. (1) Rearward seats and seats near the entrance and exit were especially frequently occupied. (2) The school performance was poorest in students seated at the rear of the central space of the classroom. (3) Students seated near the entrance and exit showed a stronger anxiety tendency compared to students seated at other spaces of the classroom.
The analysis results of case study indicated a close correlation between the preference for a seating position and the Y-G test results.



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