山梨医科大学紀要 第8巻,041-052(1991)

「生」と「死」のイメージ調査の基礎的分析

渋谷園枝、渋谷昌三

 「生」と「死」のイメージとその人自身の環境や経験との関係を分析した。
 調査Iでは、SD法を用いて、大学生の持つ生と死のイメージを測定し、自殺念慮との関連をみた。その結果、自殺念慮を頻繁に持つ人は、死のイメージと生のイメージが重なる点が多かった。
 調査IIでは、医学部1年生と3年生を対象に、「生」と「死」のイメージを自由記述法で調べた。解剖実習などの経験の有無と、生と死のイメージの関係を分析した。さらに、文科の大学生についても、同様の調査を行なった。その結果、文科の学生では、生と死のイメージ語数に差がみられなかった。しかし、医学生では死に関する語数のほうが多く、とくに、1年生にその傾向が強かった。また、医学生の生と死のイメージ語の内容分析から、生も死もほば同じ次元で認識されていることが推測された。

キーワード:生のイメージ、死のイメージ、SD法、自由記述法



Basic Analysis of Life-Death Image

Sonoe SHIBUYA and Shozo SHIBUYA

We analyzed the relation between one's life-death image and one's circumstances and experience.
In study I , we used the semantic differential scale to investigate the life-death image of undergraduates, and examined the relation between their image and their degree of concern regarding suicide. The result of this study showed that those who frequently think about suicide have a death image bearing many parallels to their life image.
In study II, we investigated the life-death image of students in the first and the third year at the medical department of a university using open-ended questions. We analyzed whether their experience of practice dissection and other technical training has an effect on their life-death image or not. The students in the school of liberal arts were surveyed about their life-death image by the same method.
This result showed that liberal arts students wrote a similar amount of words regarding both the life image and the death image. But medical students, especially those in the first year, wrote more words about the death image than the life image.
From content analysis of the words about the life-death image of medical students, it was surmised that life and death were both recognized by an almost similar cognitive structure.



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