山梨大学看護学会誌 第6巻2号 017-024(2008)
<原 著>
在日中国人留学生の勉学・生活における
ソーシャルサポートの特徴とその効果
陳 金,高田谷久美子
目的:在日中国人留学生が日本での生活,勉学において,受け取るソーシャルサポートの特徴を明らかにする。
方法:対象は日本の大学に在籍している中国人留学生681名である。調査内容は対象の特性,生活ストレス度,ソーシャルサポートである。
結果:サポートを「得た」と回答した学生が70% を超えた項目数は,「研究領域」9 項目中6 項目,「人間関係領域」6 項目中2 項目,「情緒領域」6 項目中3 項目,「環境・文化領域」8 項目中3 項目と「研究領域」でのサポートを最もよく得ていた。
女性,あるいは親友のいる学生がソーシャルサポートを多く得ていた。社会経験がなく,親友のいない,あるいは日本語能力の低い学生は「研究領域」のサポートを必要と感じていたが得られなかった者が多かった。中国人の友人がいずれの領域においても大きなサポート源となっていた。日本の友人も,「情緒領域」を除き大きなサポート源となっていた。
なお,必要と感じて得られたソーシャルサポートの割合と生活ストレスとの間に負の相関がみられ,留学生は必要なソーシャルサポートが得られることがストレス軽減に役立つことが示唆された。
中国人留学生,生活ストレス度,ソーシャルサポート
The Characteristics of Social Support of Mainland Chinese Students in Japan and their
Effect on their Study and Daily Life
CHEN Jindi, TAKATAYA Kumiko
The purpose of this study is to identify the social support of academic and daily life of Mainland Chinese students studying in Japan.
A questionnaire consisting of categories related to stressors and social support of academic and daily life was given to 681 students.
More than 70% of the students received social support. Out of 9 items of support in the category of academic research, students felt they received support in 6 items. They felt they received support in only 2 out of a possible 6 items of human relationships. With regards to emotion, they felt they received support in 3 out of 6 items. Finally, they acknowledged support in 3 out of 8 items related to environment and culture. The category in which students received the most social support was in academic research.
The female students received more social support than the male students, and the students with close friends received more social support than the students with no close friends.
Most of the students who lacked social experience, close friends and Japanese ability received no social support in their academic research obligations.
Chinese friends were a great source of social support in every category, and with the exception of emotion, Japanese friends were also great source of social support.
There was a significant negative-correlation between the ratios of received support and the amount of stress.
Mainland Chinese Students, Stress of Daily Life, Social Support
論文PDFファイル (345KB) はここをクリックしてください
Full Text PDF File (345KB)
目次・Contentsに戻る