山梨医科大学紀要 第1巻,038-045(1984)

面接者の非言語行動の分析
―女性の面接者と男性の被面接者の場合―

渋谷昌三

 面接の前に、被面接者についての特定の情報を面接者に伝えると、面接昔はその情報に応じて被面接者についての印象を形成する。こうした印象形成が相互交渉の場面での面接者の非言語行動にどのよっな影響を及ぼしているかについて検討した。
次の手続きで実験を試みた。被面接昔に対する印象形成は、二条件(つめたい、あたたかい) の言語および非言語情報によって統制した。それぞれの条件下で、面接中の被面接者の非言語行動(eye-contact、発言、うなずき、手の動き)を観察した。分析の結果、「つめたい」の条件より「あたたかい」の条件の場合の方が、対人間距離が大きかった。非言語行動の頻度は、実験開始直後の方が終了直前より高かった。その他、最初に与えた情報が面接中の非言語行動に影響を及ぼしているという事実が検証された。

キーワード:非言語行動、対人間距離、personal space、面接場面、印象形成



Analysis of interviewer's nonverbal behavior during interview

Shozo SHIBUYA

When specific information on the personality of an interviewee is conveyed to an interviewer prior to interview, the interviewer forms a certain impression on the interviewee in response to information conveyed. The effect of such pre-formed impression on nonverbal behavior of the interviewer during interaction was studied.
An experiment was performed by the fo1lowing condition. Impression formation on the interviewee was controlled by 2 types (coldness and warmness) of verbal and nonverbal information to observe the nonverbal reactions (eye-contact, utterance, nodding and manual movement) of the interviewee during interview. The results showed that the warm type of personality information produced a larger interpersonal distance than the cold type. The frequency of nonverbal behavior manifestatio11s was higher immediately after the commencement of the experiment than immediately before the end of the experiment. It was, furthermore, confirmed that nonverbal behavior during interview was influenced by initial information conveyed.



本文ページです。見たいページをクリックして下さい。(解像度が低いため、鮮明な画像が必要な場合は原本をご参照下さい)

p. 38 p. 39 p. 40 p. 41 p. 42
p. 43 p. 44 p. 45

目次・Contentsに戻る