山梨医科大学紀要 第19巻,121-126(2002)
看護学生が中等度・重度痴呆性老人を理解する過程
渡辺みどり,小林陽子
本研究は,臨床実習において看護学生が中等度・重度痴呆性老人を理解する過程を明らかにすることを目的とした。学生が実習期間中に毎日,記録用紙の評価欄から痴呆性老人とケアについて判断記述を内容分析し,各カテゴリーに属する記述内容の数と学生数を経時的に検討した。
記述280 から,サブカテゴリー30,カテゴリー7【機能のアセスメントをする】【機能にあった生活の援助をする】【コミュニケーションを工夫する】【言動の解釈と気持ちを推測する】【気持ちを尊重して援助する】【状況を整え力を引きだす】【生活史に結びつけて言動を洞察する】が抽出された。看護学生は,実習初期には,機能に着目して援助し,対象との関係を築こうとする。次に言語的・非言語的コミュニケーショを工夫した上で,対象の気持ちの把握してそれに則して援助する。最終的には対象の心を洞察し,対象の持つ力を引き出そうとしていた。
キーワード: 看護学生,中等度・重度痴呆性老人,臨床実習
The process for nursing students to understand the elderly
with moderate to severe dementia
WATANABE Midori and KOBAYASHI Yoko
The purpose of this study is to clarify the process in which the nursing students understand the elderly with moderate to severe dementia in clinical practicum. The students records about the care for the patient and the patient was examined by content analysis. Furthermore, we reviewed the number of each category description contents to belong to student with time.
From the 280 descriptions, 30 sub-categories, and 7 categories:【function assessment】,【assistance in daily living according to functions】,【consideration in communications】,【interpretation of words and actions and speculation on feelings】,【assistance with respect to feelings】【arranging the situation and drawing out abilities】and【insight on words and actions connected to life history】were picked out.
The nursing students tried to give assistance with attention to functions, based on a common nursing foundation in early stages.
Secondly they grasped the feelings of the care receivers by making considerations in verbal and nonverbal communication in order to build relationships with the care receivers.And they gave assistance according to the grasped feelings.
At last they saw through the minds of the care receivers, and assisted them so as to draw out their abilities.
Key words:Nursing student, The elderly with moderate to severe dementia, Clinical practicum
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