山梨大学看護学会誌 第5巻2号 019-024(2007)

<原 著>
新任保健師への現任教育に対する市町村保健師の認識

望月宗一郎,山岸 春江,飯島 純夫

要 旨
 本研究では,新任保健師(業務経験年数3 年未満)に対する現任教育の現状と,市町村保健師で働く新任保健師およびベテラン保健師(業務経験年数3 年以上)の現任教育に対する認識を明らかにし,職場環境が仕事の充実度にどのような影響を与えるかについて共分散構造分析を試みることを目的とした。
 無作為で抽出した全国40 か所の市で働く保健師を対象に質問紙調査を行った。有効回答306 人(76.5%)のうち新任保健師は112人で,指導保健師の有無によって分けた2群では,指導保健師のいる新任保健師の方が仕事にやりがいを感じ今後も働いていきたいと認識していた。一方,ベテラン保健師は現任教育の必要性を認識しているが,十分な指導ができていない現状を認識していた。ベテラン保健師は,新任保健師の認識に比べ経験年数のより長い指導保健師を求めていた。加えて,自己啓発の機会が与えられるような職場環境は仕事の充実度が高まることが明らかになった。

キーワード 現任教育,職場内教育,市町村,保健師,共分散構造分析



The Recognition of Community Public Health Nurses
in Ongoing Education for Newcomers

MOCHIZUKI Soichiro, YAMAGISHI Harue, IIJIMA Sumio

 This study examined the present conditions of ongoing education of novice (under 3 years of experience) public health nurses by veteran (over 3 years of experience) public health nurses. The Structural Equation Model was used to examine the influence of workplace environment on work motivation.
 Using random sampling, unsigned questionnaires were mailed to public health nurses at 40 municipalities throughout Japan. The response rate was 306 (76.5%) including 112 novices. The novices were divided into two groups: with and without an adviser. The novices with advisers felt more challenged and hoped to continue working. The veterans recognized the necessity of ongoing education for newcomers, but they also recognized that their support was insufficient. Veterans wanted more experienced advisers than novices did. It was found that a work place which encouraged self-enlightenment enhanced novices’ sense of fulfillment.

Key Words Ongoing Education, On the Job-Training, Municipalities, Public Health Nurses,Structural Equation Model


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